Wstęp wolny
Prof. dr hab. Elżbieta Grodzka – Łopuszyńska: absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie ukończyła z wyróżnieniem klasę śpiewu solowego prof. Stanisławy Marciniak- Gowarzewskiej. Ukończyła także filologię polską na Uniwersytecie Śląskim. Laureatka konkursów wokalnych (m.in. I nagrody na Konkursie Polskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach). Debiutowała na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu w „Don Giovannim” W. A. Mozarta w reżyserii Wiesława Ochmana. Współpracuje jako solistka z licznymi zespołami wokalno-instrumentalnymi, symfonicznymi i kameralnymi. Brała udział w polsko-niemieckim projekcie jako solistka Landes Jugend-Orchester pod dyrekcją Klausa Arpa, wykonując m.in. partię Berty w operze Lorelei Maxa Brucha. Wykonuje muzykę dawną i współczesną, często podejmuje się prawykonań. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki sakralnej różnych epok koncertując w świątyniach i salach koncertowych w kraju i za granicą. Współpracuje z licznymi orkiestrami symfonicznymi, chórami oraz zespołami kameralnymi. W swoim repertuarze posiada ponad 30 partii solowych dzieł oratoryjno-kantatowych różnych epok. Prócz tego występuje z recitalami pieśniarskimi wykonując m.in. „Słopiewnie” i „Rymy dziecięce” K.Szymanowskiego, „Piesni greckie” M.Ravela, „Ariettes oubliees” C.Debussego, „Liederkreis” R. Schumanna, „Pieśni” F.Chopina oraz „Pieśni” W.A. Mozarta. Od 1999 roku koncertuje z Julianem Gembalskim, wykonując, obok muzyki dawnej i współczesnej, również jego utwory i wspólne improwizacje. W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe w tym 7 z Julianem Gembalskim. W 2012 roku została laureatką Nagrody im. Błogosławionego Ks. Emila Szramka. W roku 2014 brała udział w nagraniu płyty Pawła Łukaszewskiego „ Missa de Maria a Magdala” dla firmy DUX wykonując partię sopranu. Płyta nominowana była do Nagrody „Fryderyki”, a także otrzymała prestiżową nagrodę Orphee d'Or - Grand Prix du Disque Lyrique - Prix Hector Berlioz przyznaną przez Academie du Disque Lyrique w Paryżu.
Jest pracownikiem naukowym Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie pracuje na stanowisku profesora. W roku 2004 otrzymała stopień doktora, a w 2010 doktora habilitowanego sztuk muzycznych, a w 2023 roku z rąk Prezydenta RP otrzymała tytuł profesora sztuki.
Od początku swojej pracy pedagogicznej związana z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi klasę śpiewu. Prócz pracy artystycznej i pedagogicznej aktywnie uczestniczy w muzycznym życiu naukowym, jest zapraszana na konferencje i sesje naukowe, czego owocem są liczne publikacje. Współpracuje w tym zakresie m.in. z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów Śpiewu, z Uniwersytetem Śląskim, Politechniką Śląska w Gliwicach, Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej oraz z Polską Akademią Nauk. Pełni także rolę recenzenta publikacji naukowych. Jest również konsultantką Centrum Edukacji Artystycznej.
Od 2023 roku pracuje także jako nauczyciel w Zespole Ogólnokształcących Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach, gdzie rozwija nowy kierunek: śpiew solowy.
Od roku 2024 pełni funkcję Radnej Miasta Katowice i jest członkinią komisji kultury oraz edukacji.
Kierownik artystyczny wielu projektów muzycznych i teatralnych, których wykonawcami byli studenci i pracownicy Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach, realizowanych dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem niema rudni.pl. ( „La serva patrona” Pergolesiego, „Telefon” i „The boy who grew too fast” Menottiego, „Czarodziejski flet Luny” Pucihara, „Koncert - Chopin wokalnie” i wiele innych)
Dagmara Niedziela: pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. M. Sikorskiej - Wojtacha. W macierzystej Uczelni ukończyła także studia podyplomowe w klasie kameralistyki prof. M. Szwajger – Kułakowskiej. Studia muzyczne uzupełniała podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez takich pedagogów jak: A. Spiri, B. Canino, R. Buchbinder, R. Bakst, A. Orlovetsky, R. Penneys, E. Pobłocka. Stypendystka Chautauqa Institution for Music (NY-USA) za rok 2000.
Od samego początku działalności zawodowej, muzyka kameralna pozostaje w głównym kręgu jej zainteresowań. Pojawia się jako pianistka – kameralistka zarówno z instrumentami dętymi drewnianymi i blaszanymi, jak i w zespołach kameralnych z instrumentami smyczkowymi. Wielokrotnie nagradzana za akompaniament na konkursach rangi ogólnopolskiej i międzynarodowej. Towarzyszyła na scenie Artystom tej rangi co B. Lipovsek, G.Gyivicsan,Shau-en Ding, K. Fiedukiewicz, A. Matuszczyk, E.Woleńska, W. Suruło i in.
Koncertowała m. in. w Niemczech, Włoszech, Belgii, Słowacji, Czechach, USA. Dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, niemieckiej stacji WDR, a także polskiej wytwórni DUX. W swojej dyskografii posiada szereg nagrań muzyki współczesnej z dziełami m.in.: A. Coplanda, Ch.Ives’a, J. Francaix’a, F. Poulenc’a, M.Wajnberga, H. Dutilleux’a, T. Madsena.
Obecnie Dagmara Niedziela pracuje na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na stanowisku adiunkta, a także prowadzi klasę kameralistyki w ZPSM im. Wojciecha Kilara w Katowicach.
Wspierane przez iCagenda