Maska afrykańska - między sacrum a profanum

Dział Etnologii Miasta. Nikiszowiec
29 V 2012 - 10 IX 2012

 

MASKA AFRYKAŃSKA – MIĘDZY SACRUM A PROFANUM – wspólny projekt

Muzeum Historii Katowic i Muzeum Miejskiego w Żorach.

Dyrektor Muzeum Historii Katowic

Jadwiga Lipońska-Sajdak

Dyrektor Muzeum Miejskiego w Żorach

Lucjan Buchalik

oraz komisarze wystawy:

Ewa Liszka i Katarzyna Podyma

mają zaszczyt zaprosić na otwarcie wystawy pt. Maska afrykańska – między sacrum

a profanum

29 maja 2012 roku o 18.00 w Dziale Etnologii Miasta Muzeum Historii Katowic,

Katowice-Nikiszowiec, ul. Rymarska 4

Po wernisażu serdecznie zapraszamy na wykład dr. Lucjana Buchalika

pt. Kobieta i mężczyzna – rywalizacja płci.

 

Honorowy patronat nad wystawą objęli:

Zygmunt Łukaszczyk – Wojewoda Śląski

Piotr Uszok – Prezydent Miasta Katowice

Waldemar Socha – Prezydent Miasta Żor

Eksponaty na wystawie pochodzą ze zbiorów:

Agnieszki Janarek – „kolekcja gwinejska”,

Muzeum Miejskiego w Żorach (Yatenga),

Muzeum Narodowego w Szczecinie,

Muzeum Etnograficznego im. S. Udzieli w Krakowie.

O wystawie

Wystawa Maska afrykańska – między sacrum a profanum pokazuje maskę nie tylko jako przedmiot, który kojarzy się z czymś, co wieszane jest na ścianie, ale jako przedmiot, który w Afryce ma istotne znaczenie kulturowe, zupełnie różne od naszych wyobrażeń o nim. W potocznym rozumieniu słowo „maska” odnosi się tylko do części twarzowej, w rzeczywistości afrykańskiej maska to część stroju tanecznego, istotnym jego elementem są włókna.

                 Zamierzeniem autorów wystawy jest zaprezentowanie maski afrykańskiej tak, jak funkcjonuje ona na swoim terenie – czyli kompletnej i używanej! Za pomocą fragmentów aranżacji wystawy opisane zostały więc jej narodziny, życie oraz śmierć w procesie desakralizacji. Zwiedzający może zobaczyć, w jaki sposób maska powstaje, z jakich elementów się składa, gdzie jest przechowywana, kiedy nie tańczy i dlaczego. Na wystawie pokazano po raz pierwszy największą w Polsce kolekcję kompletnych masek ludu Dogon z Mali. Zostały one zaanimowane w tanecznym kręgu. Tę część ekspozycji, odwołującą się do maski w terenie, podkreślają charakterystyczne elementy scenografii, fotografie oraz filmy.

W drugiej części ekspozycji odwołujemy się do maski jako przedmiotu handlu i kolekcjonerstwa. Została pokazana „kolekcja gwinejska” Agnieszki Janarek. Ta ciekawa i różnorodna kolekcja stanowi doskonały przykład, jak zadziwiające i zagadkowe potrafią być losy przedmiotów.

Doskonałym uzupełnieniem wystawy jest wydawnictwo pomyślane nie jako kolejny album do wystawy, ale ze względu na złożoność przedstawionej problematyki – swoisty elementarz jej czytania i rozumienia.

Serdecznie zapraszamy
komisarze wystawy
Ewa Liszka (MHK) i Katarzyna Podyma (MM w Żorach)