ST-53 Twórcy. Postawy. Ślady

autor:

wydawnictwo: Muzeum Historii Katowic, 2003

stron: 156

cena: nakład wyczerpany


Zamówienia prosimy kierować do Działu Naukowo-Oświatowego tel. 32 2561810, 32 2090021 wew. 126; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..


To pierwsza tak obszerna publikacja poświęcona katowickiej grupie ST-53, działającej w latach 1953‒1959. Grupa ST-53 była pierwszym „impulsem nowoczesności” na Górnym Śląsku i jedną z pierwszych oznak sprzeciwu wobec dominacji realizmu socjalistycznego w sztuce polskiej. U początków ST-53 legła przyjaźń Klaudiusza Jędrusika, Waltera Napieralskiego i Waldemara Świerzego. Ostatecznie w jej składzie znaleźli się: Zdzisław Biliński, Urszula Broll, Krystyna Broll, Klaudiusz Jędrusik, Tadeusz Ślimakowski, Zdzisław Stanek, Konrad Swinarski, Maria (Mara) Obremba, Hilary Krzysztofiak, Stefan Gaida oraz Irena Bąk. Katowiccy „apostołowie” Teorii widzenia narzucili sobie z młodzieńczym zapałem surowe i rygorystyczne studia plastyczne na podstawie tekstu Władysława Strzemińskiego, wzbogacone cotygodniowymi spotkaniami, w czasie których wspólnie oceniano efekty pracy, dyskutowano o sztuce, czytano teksty literackie i filozoficzne oraz słuchano muzyki.
Na treść albumu składają się teksty: Aleksandry Krypczyk: Studyjność w Stalinogrodzie. Historia grupy ST-53; Joanny Jędrusik: Analiza środków wyrazu w poszczególnych epokach wg „Teorii widzenia” Władysława Strzemińskiego, będących przedmiotem studiów grupy ST-53 oraz Strzemińskiego tezy na koniec historii sztuki; Urszuli Broll: Krag ST-53; wiersze Krystyny Broll-Jareckiej: Obraz i Mozaika. Dodatkową zaletą jest duża liczba reprodukcji, w tym prac zaginionych oraz zdjęć archiwalnych.