Dwa pobyty Oliviera Messiaena na Śląsku

Budynek Główny
22 II 2017 godz.16.00

Adres.Godziny otwarcia

 

Muzeum Historii Katowic
zaprasza

22 lutego 2017 r. o godz. 16.00

na wykład
prof. Jerzego Stankiewicza
Dwa pobyty Oliviera Messiaena na Śląsku

Olivier Messiaen (1908–1992), wybitna i jedna z najbardziej oryginalnych osobowości pośród kompozytorów XX wieku, odwiedził Katowice we wrześniu 1989 r. Wtedy to Antoni Wit podjął się przygotowania z WOSPR-em wybranych scen z jego opery Święty Franciszek z Asyżu. Koncerty zostały owacyjnie przyjęte przez słuchaczy w Katowicach i Warszawie. Po wylądowaniu na lotnisku Okęcie wielki kompozytor wyraził zdziwienie, że pojedzie ponownie na Śląsk, który kojarzył mu się z niewolą i cierpieniem w hitlerowskim Stalagu VIII A w Görlitz. Tam skomponował na przełomie lat 1940 1941 arcydzieło Kwartet na koniec Czasu – utwór słynny dzisiaj na całym świecie.
Nowe spojrzeniu na czas niewoli Messiaena w Görlitz i pasjonujące problemy związane z powstaniem Kwartetu na koniec Czasu, a także dwoma wykonaniami koncertowymi w obozie przedstawi w bogato ilustrowanym wykładzie muzykolog dr h.c. mult. Jerzy Stankiewicz, stażysta w klasie kompozycji Oliviera Messiaena w Konserwatorium Paryskim, badacz obecności muzyki i filozofii kompozytora w Polsce oraz autor książki Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz (wyd. Musica Iagellonica, Kraków 2014).

Jerzy Stankiewicz (ur. w Wilnie), muzykolog i historyk. Na początku studiów muzykologicznych (Uniwersytet Warszawski) zafascynował się muzyką i światem Oliviera Messiaena, a na Sycylii (Università degli Studi w Palermo, prof. L. Rognoni, prof. P. E. Carapezza oraz w Università di Bologna, prof. G. Vecchi i prof. G. Bovini, corso di Ravenna) siłą i pięknem mitu śródziemnomorskiego. Po powrocie do Krakowa poświęcił pracę magisterską (Uniwersytet Jagielloński) analizie strukturalnej śpiewu ptaków w utworze Réveil des oiseaux O. Messiaena.
Pozostając w bliskim kontakcie z Mistrzem, przedstawił w Polskim Radiu wieloodcinkowe monografie radiowe: „Dzieła Oliviera Messiaena” oraz „Mistrzowskie interpretacje dzieł Oliviera Messiaena” (1978–1981), a po śmierci kompozytora nowy cykl – „Inny świat Oliviera Messiaena” (1992–1993). Zainicjował 25 polskich premier utworów Messiaena (m.in. La Dame de Shalott, Le Tombeau resplendissant, Poematy dla Mi, Poèmes pour Mi, Petites esquisses d’oiseaux, Chant donné dans le style de Mozart). Był inspiratorem i dyrektorem artystycznym dwóch Festiwali Oliviera Messiaena w Krakowie: symfonicznego w Filharmonii Krakowskiej (1989) oraz organowego w kościele Mariackim (2002).
Jest autorem wielu artykułów o Messiaenie oraz przekładów jego tekstów. Publikuje w „Res Facta Nova”, „Ruchu Muzycznym”, „Łambinowskim Roczniku Muzealnym” oraz „Schweizer Musikzeitung”.
Jako wieloletni prezes (w kontynuacji wiceprezes od stycznia 2016 r.) zarządu Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich zajmuje się promocją polskiej muzyki współczesnej w kraju i za granicą. W latach 1994–2013 programował i prowadził 20 edycji festiwalu „Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”.
Odbył wiele podróży naukowych i artystycznych do większości krajów europejskich, wielokrotnie na tzw. Kresy, a także do Azerbejdżanu, Gruzji, Libanu, Kenii, Chin i Stanów Zjednoczonych, gdzie gościnnie wygłaszał wykłady.
Został wyróżniony tytułem doktora honoris causa przez Akademie Muzyczne we Lwowie i w Kijowie na Ukrainie. Odznaczony jest m.in. medalem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, złotą odznaką Wyższego Konserwatorium Narodowego w Bejrucie (Liban), medalem im. Gustawa Mahlera w Igławie (Rep. Czeska), a także srebrnym medalem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” oraz orderem państwowym Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski „Polonia Restituta”. Mieszka i pracuje w Krakowie i w Olecku na Mazurach.

wyklad-22-2-2017

 

 To jest nowa wersja strony internetowej Muzeum Historii Katowic.

Do czasu wyświetlania tego komunikatu może ona nie zawierać
wszystkich informacji, które są na bieżąco aktualizowane.

Zmieniamy się dla Was.